[ donderdag 31 juli 2003 ]

Er wordt wat afgekwist in de hoofdstad. Op woensdag 20 augustus vindt in rockhol
Korsakoff wederom de driemaandelijkse popkwis plaats. Hier gaat een bovengemiddeld aantal vragen over rock, punk en alternatieve pop.
Inschrijven kan nog, maar je moet snel zijn. De kwis zit meestal binnen enkele dagen vol. Ga hiervoor naar Korsakoff of platenwinkel
Gigantic (genoemd, kwissers, naar een nummer van de
...?).
Hans [20:07]
Het is al weer een tijdje geleden dat deze blog
Spinvis Gazette werd genoemd. Maar daar komt nu even verandering in.
Op
teletekst staat namelijk dat
Spinvis één van de optredende acts op de komende
Uitmarkt is! Ik heb begrepen dat hij momenteel bezig is een dvd samen te stellen en ga er daarom maar van uit dat dit een tussendoortje is.
Ben benieuwd of er naast
Kindje van God (
mp3) meer nieuwe nummers zijn; ik sta eind augustus in elk geval vooraan!
Hans [09:48]
[ dinsdag 29 juli 2003 ]
Wist je dat... (nieuwe rubriek vol nutteloze hitfeiten)
...
It's Raining Men van de
Weather Girls (of, zo u wilt,
Geri Halliwell), geschreven is door
Paul Schaffer, de
sidekick van
David Letterman?
(bekijk Letterman's
platencollectie)
Hans [19:50]
[ maandag 28 juli 2003 ]

Gooi die muffe slaapzak van je nog maar even in de was, want zaterdag lig je wellicht voor het
postkantoor.
Dan gaan namelijk de kaarten voor
Radiohead in de voorverkoop. De
3 voor 12-nieuwsbrief van vandaag meldt dat het combo op 19 november het
Gelredome te
Arnhem aandoet.
Is je slaapzak echt te ranzig, dan kun je natuurlijk ook naar
Ticketservice.nl gaan. Of de baliemedewerker van je plaatselijke
VVV of
GWK een rotdag bezorgen.
Hans [18:58]
[ zondag 27 juli 2003 ]
Nog even terugkomen op
2 Many DJ's: op de in bootlegs gespecialiseerde site
Oorsmeer kun je enkele sets van de heren beluisteren. Hoor bijvoorbeeld hoe ze het loopje van de
White Stripes'
Seven Nation Army ontbinden in factoren.
(goeie tip,
Francey!)
Hans [22:30]
[ vrijdag 25 juli 2003 ]
Popquiz, hotshot! Het verder onbekende combo Secondo bracht onlangs een 12'' uit. Op welke klassieker is hun
It's Okay, I've Overstood (
luister) gebaseerd?
Oplossing over een paar dagen, met de belofte dat deze site binnenkort - als onderdeel van een stevige omkat - wordt uitgerust met een antwoordmogelijkheid.
Hans [19:51]
[ woensdag 23 juli 2003 ]
"It's been almost three years in the making, it took one record company employee more than six months of hard labour, 865 e-mails, 160 faxes and hundreds of phone calls to contact over 45 major and independent record-companies. A total amount of 187 different tracks were involved from which 114 got approved, 62 refused and 11 were un-trackable".
Eén van de beste mix-cd's van de laatste jaren is ongetwijfeld
As Heard on Radio Soulwax Pt. 2 van
2 Many DJ's uit 2002. In een uurtje worden
45 nummers aan elkaar en door elkaar heen gebreid. Da's op zich niet zo bijzonder, maar hoewel qua genre de meest uiteenlopende nummers zijn gebruikt, lopen ze toch vaak ongemerkt in elkaar over.
Bovendien zitten er veel leuke verrassingen in (
Nena,
Sly & the Family Stone,
The Cramps) en zijn er knettergoeie combi's gevonden (zoals een acapella
Push It van
Salt 'n Pepa met de vuige rock van
The Stooges'
No Fun), zodat de hele mix een soort muzikale achtbaan is geworden.
Hier zijn de eerste twee minuten (met
Emerson, Lake & Palmer,
Peaches,
Basement Jaxx en de
Velvet Underground).
2 Many DJ's zijn
Stef en David DeWaele uit Soulwax. Vorige week draaiden ze op
5 Days Off, het dance-event in de Amsterdamse Melkweg. Het brak mijn hart, maar ik kon er niet bij zijn. Ik ben ontzettend benieuwd wat ze ervan gebakken hebben. Gelukkig brengt
3 voor 12 verslag uit en hoewel je de set helaas niet kunt beluisteren is er wel een leuk
interview met David DeWaele.
Voor wie nog niet eerder van 2 Many DJ's had gehoord: ik heb de cd inmiddels als midprice-album zien liggen, en neem van me aan: die kun je blind kopen.
Wie 'm al kent, en geïnteresseerd is in het verhaal-achter-de-plaat, beveel ik van harte de
officiële site aan, waar je per track ontdekt hoe ze aan de rechten zijn gekomen.
Hans [01:31]
[ maandag 21 juli 2003 ]
Aardigheidje voor de
REM-fans die hier komen kijken:
RemIsOn.com heeft een compleet concert van eerder deze maand online gezet. Het gaat om het
optreden in Polen van 10 juli jongstleden (
hiero).
En hoewel REM nog lang de
Rolling Stones niet zijn, kun je ontdekken hoe de band zich in 23 jaar (drie-en-twintig jaar!) heeft ontwikkeld: je vindt er ook de vroegst opgenomen REM-show, een
concert uit 1980!
Hans [19:47]
[ zondag 20 juli 2003 ]

Heb jij ook het gevoel dat films langer zijn geworden in de afgelopen jaren? Films tussen de twee en drie uur zijn inmiddels bepaald geen uitzondering meer.
Kill Bill, de nieuwe film van
Quentin Tarantino, blijkt zó lang te zijn geworden dat er een oplossing voor is bedacht. Hij wordt in twee delen uitgebracht!
Filmfans vragen zich al af welke scène uit het
script de cliffhanger van het eerste deel zal zijn.
Ben je nog niet zo ver? Bekijk dan om te beginnen de
teaser trailer. Daar heb je dan wel
Quicktime voor nodig. En als je van klikken houdt, kun je je lol op op de
officiële Japanse site.
Hans [12:13]
[ vrijdag 18 juli 2003 ]

Het aardigste hoesje van de dag. Helaas kan ik 'm niet in een grote versie online vinden, dus om de grap te begrijpen zul je naar de platenzaak moeten.
Het zal je dan echter meteen duidelijk worden waarom de ondertitel van de plaat "
voor de vette track" is.
Hans [18:41]
[ donderdag 17 juli 2003 ]

Was vandaag in de Utrechtse binnenstad en liep op het
Neude tegen een kleine platenbeurs op. Wat me er vooral opviel, was een stapeltje
gesigneerde REM-dvd's.
De marktkoopman vertelde me dat de bandleden vorige maand, in de week voor hun
optreden in
Tivoli, flink huis hadden gehouden op de beurs: hij had voor zo'n 900 euro aan REM-bootlegs aan ze verkocht.
Peter Buck, een zelfverklaard platenverzamelaar, was daarbij niet te beroerd geweest 'm te matsen en had zijn handtekening scheutig uitgedeeld. Ik ben vergeten te vragen of hij daarna ook om een mooi prijsje voor de stapel vroeg.
Hans [20:48]
[ woensdag 16 juli 2003 ]
Het is
volop zomer en dat betekent onder meer dat de hitlijsten weer uitpuilen van de bijbehorende
zomerhits.
Elk jaar staat er weer een obligate Italiaan bovenin de hitlijsten, die zijn eendagshit vervolgens tot in lengte van dagen in het schnabbelcircuit mag zingen. Dat is het lot van bijvoorbeeld
Ryan Paris.
Mijn favoriete zomerhit van dit moment staat hoog in de
top-10. Het is dat lome nummer met die onvaste handklap:
No Letting Go van
Wayne Wonder. Deze Jamaicaan heeft al een hele muzikale
staat van dienst; misschien kan hij zijn lotsbestemming daardoor beïnvloeden.
Zet de airco wat zachter en beluister hier
No Letting Go (
winmedia /
real).
Hans [08:35]
[ zondag 13 juli 2003 ]

Vandaag heet deze weblog even
Vijftigers.
Muziekliefhebbers van deze leeftijd hebben destijds
en masse het blad
Hitweek verslonden, net zoals wij dertigers onze bleke neusjes in de
Muziek Expres en
Oor begroeven.
Uitgeverij
Het Spectrum heeft nu een boek uitgebracht, waarin hele edities van dit "vakblad voor twieners" uit de periode 1965 tot en met 1969 gebundeld zijn. Ook is er tot half augustus een bijbehorende
tentoonstelling met allerlei geinige
activiteiten.
Doe je ouders dus een lol en stuur ze
deze link even door.
Hans [10:13]
[ vrijdag 11 juli 2003 ]
Sinds enkele maanden is Amsterdam weer een popquiz rijker. Elke derde dinsdag van de maand kun je in café "& Zo" aan de
Bilderdijkstraat fragmenten van de meest obscure plaatjes horen.
Dan moet je bijvoorbeeld zeggen wie de uitvoerende artiest is, wat de connectie is met het volgende fragment, wie het heeft gecovered, op wie de songtekst slaat en welk lid van de
Queens of the Stone Age erop meespeelt.
De quiz schijnt de officiële opvolger te zijn van die uit het legendarische - en ter ziele gegane - café
Mono. Teams van maximaal drie personen zijn dinsdag welkom om acht uur. "& Zo" vind je aan de Bilderdijkstraat 15.
Hans [18:20]
[ donderdag 10 juli 2003 ]

De nieuwe cd van
Spiritualized komt eraan. En zoals inmiddels gebruikelijk is, wordt er ook een mooie
special edition van uitgebracht. De
NME van deze week
bericht erover.
Ze hebben hiermee een traditie hoog te houden; zo gaf de eerste editie van
Lazer Guided Melodies licht, werd
Ladies and Gentlemen We're Floating In Space eerst uitgebracht als een strook cd-singles in een doordrukstrip (ook daadwerkelijk verpakt door een medicijnenfabrikant!) en is in de plastic doos van
Let It Come Down een drie-dimensionaal gezicht gestanst.
Die laatste ligt trouwens nu overal in de dump en hoewel het bepaald geen zomerplaat is, raad ik je van harte aan 'm te kopen. Op twee of drie tracks na zijn alle nummers namelijk weelderig gearrangeerde parels, waarbij de tijd wordt genomen om ze uit te bouwen. Hier, luister maar eens naar
Out of Sight (
smal /
breedband).
Hans [23:34]
[ woensdag 9 juli 2003 ]
Poeh zeg! Welke platenhoes is dat, deze week in de
muziekquiz van
Het Parool?
Mijn eerste ingeving was
The Falcon and the Snowman van de
Pat Metheny Group, maar dat is hem dus niet.
Hans [21:36]

Gisteravond speelden
The Thermals voor een volgepakte kleine zaal in
Paradiso. De driemansband uit Portland, Oregon schudt met een duizelingwekkende vaart de meest
catchy liedjes uit de mouw.
Het concert leek wel een soort poppunk-megamix, waarin de nummers in elkaar doorlopen. De pauzes tussen de nummers waren soms zó kort dat zelfs de
Ramones in die tijd niet tot vier zouden hebben kunnen tellen. Inclusief toegift zat het er na drie kwartier dan ook alweer op. Ze spelen nog twee shows in Nederland en komen dan terug in de herfst.
Beluister de single
No Culture Icons (
mp3) of bekijk de
video om een idee van het optreden te krijgen (vereist
Quicktime).
Hans [09:25]
[ dinsdag 8 juli 2003 ]

Gisteren beschreef ik een
boek over de opnamesessies van
The Smiths. Zo'n standaardwerk bestaat er natuurlijk ook van
The Beatles.
Dat boek is
The Complete Beatles Recording Sessions van Mark Lewisohn. Het is al lang niet meer te koop, maar het ligt zo nu en dan nog wel eens bij
De Slegte.
En het staat vol leuke weetjes! De aardigste gaat over
Hey Jude. Als je namelijk goed luistert, hoor je op 2 minuut 58 op de achtergrond iets verkeerd gaan, waarna John Lennon
f*cking hell roept. Je moet even opletten, maar ik waarschuw je: als je het eenmaal gehoord hebt, zul je het nooit meer kunnen negeren.
Grappig om dan te weten, is dat van
Hey Jude wereldwijd maar liefst zo'n zes miljoen exemplaren zijn verkocht.
Hans [01:07]
[ maandag 7 juli 2003 ]

Ongeveer een jaar geleden kwam de bijbel voor fans van
The Smiths uit:
Songs That Saved Your Life van
Simon Goddard. Goddard heeft alle studio-opnames van de band mogen beluisteren, betrokkenen geïnterviewd en zo een standaardwerk gemaakt waarin het ontstaansproces van elk lied uitgebreid wordt beschreven.
Voor elke andere band zou ik dit afdoen als doorgeschoten fanatisme. Maar ja, dit zijn natuurlijk wel The Smiths. Van hen heb ik destijds elke plaat gekocht op de dag dat hij uitkwam. Ik ken ze allemaal en het is eerlijk gezegd hartstikke leuk om te weten hoe dat nou allemaal zo gekomen is.
En dat vinden duizenden met mij, want het boek heeft nog best goed verkocht. Althans in Engeland, want hier in Amsterdam ligt hij voor zeven euro in de ramsj bij
Fame.
Maar waarom dit stuk geschreven?
Omdat de onvolprezen
Mrs. Shankley heel zeldzame studio-opnamen online heeft gezet. Het zijn outtakes van de ongebruikte opnames van de eerste elpee (de zogenaamde
Troy Tate-sessies). Niet goed genoeg om gebruikt te worden, maar nog altijd erg mooi (
hiero).
Hans [19:16]
[ zondag 6 juli 2003 ]

Gisteravond werd
Paradiso's Week van de Kleine Zaal geopend door de
Black Keys. Een duo, bestaande uit een zanger/gitarist en een drummer. Waar he'k dat toch meer gezien?
Vervolgens was het de beurt aan het Nederlandse
Lo-lite. Een zanger/gitarist en een drummer.
Okee, ik heb hierover een kleine theorie. Een
theorette.
Als een band met een typisch geluid of imago ineens op grote schaal doorbreekt, zoals onlangs met de
White Stripes is gebeurd, kun je er donder op zeggen dat je in no-time struikelt over groepen die erop lijken.
Je bent dan geneigd te denken dat het maar opportunisten zijn, die snel een dergelijke band zijn begonnen om een graantje mee te kunnen pikken. Toch ligt het volgens mij net iets anders.

Die bands wáren er al, maar krijgen nu ineens contracten, boekingen en media-aandacht omdat er blijkbaar vraag naar is. Een subtiel, maar groot verschil. Je leest in interviews dan ook altijd weer dat die mindere bands er zo van balen dat ze constant met die a-band worden vergeleken.
Dat gezegd hebbende, heb ik een kleine marketing-suggestie voor Lo-lite: hernoem die band toch tot iets als de Red Circles, Pink Whistles of Blue Blades!
Hans [13:04]
[ zaterdag 5 juli 2003 ]
Als aanloop naar
Lowlands zendt de
VPRO vanaf maandag 14 juli zeven weken lang hoogtepunten uit van Lowlands 2002. Totaal twaalf uur met alleen concerten, dus geen boeiende diepte-interviews met filosofen als
Peter Pan Speedrock en
Dimmu Borgir.
Op maandag de 14e zie je onder meer de Amerikaanse gereformeerden van
Sixteen Horsepower (
mp3 van Black Soul Choir live) en in de weken daarna onder meer de
Jon Spencer Blues Explosion,
Motorpsycho en
Underworld.
Vooruitblikken kan ook; kijk op VPRO's
3 voor 12 voor Lowlands 2003, dat in het weekend van 29 augustus plaatsvindt.
Hans [12:15]
[ vrijdag 4 juli 2003 ]

De
Fun Lovin' Criminals zongen ooit
"Barry White saved my life" (
luister maar) - maar we zullen het voortaan zonder de
walrus of love moeten stellen. White
overleed vanochtend.
Hoor hem in een oud BBC-interview brommen over de dag dat zijn stem brak.
"I woke up one morning and spoke to my mother, and scared us half to death".
Hans [23:29]

De
zegetocht van
REM over Europa's podia gaat onverdroten voort; zo speelde de band afgelopen weekend zowel
Werchter als
Glastonbury plat.
De
BBC heeft nu een
fotoserie en zes nummers van dit laatste optreden
online gezet.
Luister naar
She Just Wants To Be,
Little America,
Walk Unafraid,
Man on the Moon,
Everybody Hurts en
It's the End of the World As We Know It (And I Feel Fine).
Voor de fans: hoor die Britten om
Leonard Bernstein schreeuwen op 29:22!
Hans [10:46]
[ donderdag 3 juli 2003 ]
Overmorgen, zaterdag 5 juli, gaat in
Paradiso de
Week van de Kleine Zaal van start. Een slim idee om de tent ook in de vakantieperiode gevuld te krijgen.
Er spelen namelijk tot en met donderdag de 10e dagelijks bands in de kleine zaal, die je met een passe-partout van vijftien euro allemaal kunt gaan zien. Natuurlijk kun je ook per optreden een toegangskaartje kopen.
De aftrap wordt zaterdag gedaan door de bluesrockende
Black Keys, die vandaag in de
Volkskrant even willen benadrukken dat zij níet de
White Stripes zijn. Dat kun je zelf vaststellen; hier is
Thickfreakness, het titelnummer van hun nieuwe cd (
mp3).
Hans [19:26]
[ woensdag 2 juli 2003 ]

Liep in een winkelcentrum tegen de mensenmassa in en het viel me op hoeveel mensen er zachtjes meezongen met de muziek die overal klonk.
She's The One van
Robbie Williams is dan ook een mooi popliedje.
Het nummer is oorspronkelijk van
World Party, de band rond Karl Wallinger die zich eind jaren tachtig afsplitste van de
Waterboys. World Party scoorde twee hits in Nederland,
Ship of Fools en
Way Down Now. Mijn persoonlijke favoriet,
Is It Like Today?, bleef in '93 steken in de tipparade.
Je kunt de bovengenoemde nummers beluisteren op het zogenaamde
World Party Radio, als je tenminste
Shockwave hebt geïnstalleerd.
The Whole of The Moon van de Waterboys is daar natuurlijk niet op te vinden, daarvoor moet je naar
deze frequentie. En van Robbie kun je die kunstschaats-clip nog eens in volle glorie
bekijken (onderaan de pagina).
Hans [18:35]
[ dinsdag 1 juli 2003 ]
Met de
Pet Shop Boys heb ik een haat-liefde verhouding. Jarenlang hebben ze de mooiste singles uitgebracht (
Rent,
Domino Dancing,
Left To My Own Devices), en jarenlang hebben ze niets dan brol over ons uitgestort (de laatste paar jaar, om precies te zijn).
Maar dat is allemaal okee, want ze hebben ook
Being Boring gemaakt, een prachtig lied over het terugkijken op je wilde jaren. Ik heb vandaag de tien minuten durende versie weer eens gehoord en ik moet toegeven dat het één van de weinige nummers van die lengte is die geen moment gaat vervelen (te vinden op
deze cd).
Nu heeft iemand een hele site gewijd aan dit nummer. Meer dan honderd pagina's over één lied, met - behalve de songtekst en akkoorden - de geschiedenis van het nummer, interviews en originele recensies.
Obviously vind je ook mp3's op
Ten Years of Being Boring. Download de
originele versie (wél 9 MB) alvorens jezelf te verliezen in dit wonderschone lied.
Hans [17:42]