[ zaterdag 31 januari 2004 ]
Veel muziek gaat - als je bijvoorbeeld aan het werk bent - gedachtenloos langs je heen. Maar ken je dat gevoel dat je je ineens realiseert dat je net een hele rare tekst voorbij hebt horen komen?
Dat heb ik vooral met
Duran Duran, aan wiens
songteksten volgens mij geen touw vast te knopen is.
You've gone too far this time
But I'm dancing on the valentine
I tell you somebody's fooling around
with my chances on the dangerline
Wát?!
Maar soms komt het ook omdat je domweg iets verkeerd verstaat.
Sweet dreams are made of cheese bijvoorbeeld. Een bekende
misheard lyric komt uit
Purple Haze van
Jimi Hendrix:
Excuse me while I kiss the sky, klinkt eigenlijk precies als
Excuse me while I kiss this guy.
Op
KissThisGuy.com en
AmIRight.com staan hiervan talloze voorbeelden.
Zo moest ik erg lachen om de regel
How my poor heart aches uit
Every Breath You Take van
The Police. Er zijn mensen die dit gevoelige lied jarenlang hebben meegezongen met
I'm a pool hall ace.
Hans [12:40]
[ maandag 26 januari 2004 ]
Waar ik ook ben, wat ik ook doe, als ik
Frankie van
Sister Sledge hoor, zet ik de radio op een andere zender. Als dat niet kan, maak ik er tenminste een vervelende opmerking over.
Ik háát
Frankie van Sister Sledge. Zeg nu zelf! (
beluister)
Het is een ondermaats nummer van een groep die een paar hartstikke leuke
singels had uitgebracht, en dus veel beter kon. Daarbij had deze van een
infantiele tekst voorziene drol helaas voldoende hitpotentie om me een zomer lang te kunnen irriteren.
Onlangs hield tv-zender
Channel Four een onderzoek naar dergelijke gevoelens bij de Britten en hieruit ontsproot
The 100 Worst Pop Records. Ga 'm maar eens
bekijken.
Het is ongelofelijk, maar ze blijken minstens honderd nummers nóg irritanter te vinden dan
Frankie van Sister Sledge.
Wat is jouw haatplaat?
Let op: hij moet ooit in de hitparade hebben gestaan en om het je niet gemakkelijk te maken, mag je geen Nederlandstalig nummer invullen.
Hans [18:08]
[ vrijdag 23 januari 2004 ]
Waarschijnlijk ken je de
nepbrieven van Luuk Koelman wel. Hij haakt met zijn rake vragen vaak in op de actualiteit.
De Amerikaanse Koelman
Greencats heeft echter geen enkele link met de dagelijkse werkelijkheid. Zo vraagt hij enkele Deense instanties waarom Denemarken het volkslied
Der Er Et Yndigt Land in 's hemelsnaam wil gaan vervangen door
Baby Got Back (
fragment) van
Sir Mix-A-Lot.
Een terechte vraag, denk ik zelf.
Hier staat de hele correspondentie.
Hans [22:58]
[ woensdag 21 januari 2004 ]
Misschien zit je nu op je werk en verveel je je een beetje. Zoek dan eens op de site van café
Bitterzoet uit hoe laat de wekelijkse thema-avond
Verzameld Werk begint. Want tegen de tijd dat je dat gevonden hebt, ben je een half uur dichter bij het uitklokken.
Maar het was de moeite waard, want zoals
Spinvis zelf al had aangekondigd (
hier en
hier), gaf pianist
Han Reiziger er maandagavond een lezing over zijn avonturen als Hoofd Muziek bij de
VPRO. Hij vertelde onder meer over
Pink Floyd in Nederland en de week dat hij
Frank Zappa begeleidde en bijstond bij de uitvoering van
200 Motels.
Ik koop op een rommelmarkt wel eens een
Aloha uit 1970; maandagavond kreeg ik er de beelden bij.
Er werden namelijk unieke beelden geprojecteerd: de toverlantaarn vertoonde onder meer
Soft Machine,
Captain Beefheart,
Pink Floyd,
Canned Heat en
Jefferson Airplane.
Ben helaas vergeten te vragen of dit laatste op
Kralingen was of dat we keken naar opnames uit het
Concertgebouw. Ik heb veel gehoord over deze legendarische show, waar
Jim Morrison compleet uit zijn plaat ging alvorens in het ziekenhuis te worden opgenomen.
De avond werd afgesloten met beelden uit '66 van Spinvis' nieuwste ontdekking
The Monks. Dit zooitje ongeregeld scheerde het hoofd zoals veel dertigers gedwongen door het leven gaan en speelde, gekleed in een pij, toen al compromisloze punk.
Op zoek naar wat geluidsclips voor bij dit stukje kwam ik een aardige
reclameslogan voor ze tegen:
No vow of silence for these Monks!
Maar het is gelukt; hier zijn
Monk Time (
realaudio) en
Shut Up (
realaudio).
Hans [09:41]
[ dinsdag 20 januari 2004 ]
Ken je dat gevoel, een totaal onbekende cd in de winkel zien liggen en 'm voor het hoesje alleen al willen kopen?
Vandaag zag ik in een flits
Video Computer System van ene
DJ Scissorkicks. Vooral leuk voor wie
Space Invaders ooit op een
Atari 2600 heeft gespeeld.
Klik op het plaatje voor de ouwe, originele Atari-doos.
Hans [19:21]
[ maandag 19 januari 2004 ]
Had ik het een paar dagen geleden al over de disco in
Miss You van de
Rolling Stones, blijkt
Mirwais er onlangs een dance-versie van gemaakt te hebben.
En die vind ik heulemaal niet onaardig.
Madonna's producer heeft er helemaal zijn eigen nummer van gemaakt. Wat vindt u? (
beluister)
Hans [18:21]
[ zaterdag 17 januari 2004 ]
Deze week op een computer bij u in de buurt: een prachtige live-versie van
The Smiths'
Bigmouth Strikes Again. Opgenomen in 1986, op het moment dat de single net in de winkels lag, voor het Engelse popprogramma
The Old Grey Whistle Test.
Hier is de mp3.
Oh, u had liever de live-versie van
There Is A Light That Never Goes Out, ook uit 1986, geïntroduceerd door
Jools Holland en
Terry Wogan, waarin
Morrissey de sterren van de hemel zingt?
Die staat
hier.
(frankly, thank you,
Mrs. Shankley)
Hans [13:24]
[ dinsdag 13 januari 2004 ]
Elke maandagavond draait in het Amsterdamse café
Bitterzoet een (pseudo-)bekende Nederlander zijn favoriete plaatjes. Dit alles onder het thema
Verzameld Werk.
Komende maandag is het de beurt aan een artiest over wie bij tijd en wijle op deze website te lezen valt. Vorig jaar sprak hij in het VPRO-radioprogramma
Ziel en Zaligheid (12 maart,
beluister) uitgebreid over zijn muzikale inspiratiebronnen, waarbij ikzelf overigens getroffen werd door de schoonheid van
Gilbert O'Sullivan's
Nothing Rhymed (
fragment). Ik hoop dat hij hem maandag draait.
Voor wie nog niet weet om welke artiest het gaat: 's mans
officiële website heeft onlangs nog een drastische verandering ondergaan. Ga er vooral eens
kijken!
Hans [22:06]
Wat ik nou nooit begrepen heb.
Toen de
Rolling Stones in 1978 het onvolprezen
Miss You (
fragment) uitbrachten, werden ze van alle kanten beschimpt omdat ze met deze hit tot het verfoeide
disco-kamp zouden zijn toegetreden. Ikzelf was toen te jong om dit te kunnen snappen, maar tot op de dag van vandaag zie ik weinig overenkomsten met
I Will Survive (
fragment) of
Born To Be Alive (
midi).
Wat was er aan de hand? Wie legt me dit uit? Dat kan in het reactievak, hieronder.
Hans [19:03]
[ zondag 11 januari 2004 ]
Zo nu en dan kom je een leuke tweedehands cd tegen die je dan niet kunt laten staan. Zo kocht ik dit weekend
90 van de Britse band
808 State (
wie?). Om precies te zijn kocht ik
Utd. State 90, de Amerikaanse versie van
90 met extra tracks.
90 ken ik uit 1989, toen ik plaatjes draaide in een Groninger discotheek. In die tijd, toen
acid house hoogtij vierde, maakte de plaat flink indruk. Het was één van de eerste waarop je lekker loos kon gaan, maar die ook heel geschikt was voor de huiskamer. Een soort
Underworld dus, met inmiddels achterhaalde bliepjes.
Ik was
90 eigenlijk vergeten, maar nu ik hem opnieuw gehoord heb, ben ik blij dat ik hem weer heb.
Ook 808 State komt uit
Manchester. Wat is er toch met die stad? Niet alleen komen
The Smiths er vandaan, maar ook
Joy Division (en dan natuurlijk ook
New Order),
The Fall,
Happy Mondays en de
Stone Roses.
To name but a few.
Benieuwd geworden? Luister dan eens naar
Magical Dream, het prachtige openingsnummer van
90 (
realaudio) of download de
mp3.
Hans [10:25]
[ donderdag 8 januari 2004 ]
You Are The Quarry.
Dat is de titel van de nieuwe cd van
Morrissey, die in april gaat verschijnen (
details). En: de cd wordt gevolgd door een tour! Als het even kan ga ik mijn held dit jaar nog vaker zien dan
Spinvis, vorig jaar.
Maar wat is in 's hemelsnaam een
Quarry?
Hans [23:21]
[ dinsdag 6 januari 2004 ]
Stop de pers! Hier een nieuwe
Spinvis Gazette, want hij is in de prijzen gevallen.
Samen met
Peter Pan Speedrock en
Tasha's World heeft
Spinvis een
Zilveren Harp in de wacht gesleept. Je weet wel, die aanmoedigingsprijs van
Conamus.
Ook ik zeg:
Spinvis, ga zo door!
En als die harp nou niet al te klein is, kan Spinvis' harpiste
Carla Bos er misschien leuk mee schitteren.
Hans [18:00]
[ maandag 5 januari 2004 ]
Wist je dat... (rubriek vol gegarandeerd nutteloze hitfeiten)
...
What's The Frequency, Kenneth (
videoclip) van
REM genoemd is naar een vrij bizarre aanval op de Amerikaanse
Philip Freriks?
In oktober 1986 werd
CBS-
anchorman Dan Rather op straat in New York aangevallen door een kerel, die hem tegen de grond schopte en vervolgens op de nieuwslezer begon in te slaan onder het herhaaldelijk uitroepen van
"Kenneth, what is the frequency?!!".
Het is allemaal goed afgelopen: Rather heeft het overleefd en de Amerikaanse vocabulaire werd aangevuld met een synoniem voor een stomverbaasd iemand: een
Kenneth. Rather had namelijk geen idee wie de dader was en waar dit alles op sloeg. Pas jaren later, toen de aanvaller werd aangehouden, werd dit duidelijk (
benieuwd?).
Rather, blijkbaar gezegend met een groot relativeringsvermogen, deed later de achtergrondzang toen REM
Kenneth kwam spelen in de
Late Show van
David Letterman (
beluister de eerste minuut).
Hier zie je er een foto van.
Hans [18:22]
[ zaterdag 3 januari 2004 ]
Wie enig muzikaal historisch besef heeft, én een witte plek op de muur, spoedde zich naar de Amsterdamse
Overtoom. Sinds drie weken is daar een nieuwe platenwinkel,
Mevius & Italiaander, die zich specialiseert in bijzondere grammofoonplaten.
Maar ook kun je er authentieke
Paradiso-posters kopen! Ontwerper en drukker
Martin Kaye, die in 1989 overleed, heeft van elke print een exemplaar apart gelegd en onlangs hebben zijn erven deze vrijgegeven. Je kunt het ook niet altijd op een stoffige zolder laten liggen, zullen ze gedacht hebben.
Zo bekeek ik vanmiddag een stukje pophistorie dat zijn weerga niet kent, van de punktijd in de late jaren zeventig tot de vroege jaren tachtig.
Nick Cave's
Birthday Party, de
Stray Cats,
Doe Maar,
Madness,
The Ruts,
Dexy's Midnight Runners - er heeft door de jaren heen nogal wat in Paradiso gestaan.
Geïnteresseerd in deze posters? De prijzen liggen zo tussen de tien en vijftien euro. Ik krijg geen provisie hoor, maar geef je vanwege het unieke karakter graag het adres: Overtoom 21-25, telefoon (020) 618 02 56.
Oh, en laat hieronder eens weten van welk concert jíj een poster aan de muur zou willen hebben!
Hans [17:22]
[ vrijdag 2 januari 2004 ]
Een beetje laat, maar alsnog een heel goed 2004 toegewenst!
Kijk eens rond op de nieuwjaarsviering in Times Square in New York, en vergeet dan vooral niet naar boven te kijken!
(via
Attu, je hebt
Quicktime nodig)
Hans [18:54]