[ donderdag 29 april 2004 ]
Koninginnedag! Gezellig! De leukste dag van het jaar wat mij betreft, zeker hier in Amsterdam.
Om je alvast in de stemming te brengen, zou ik je natuurlijk een lied van
Queen kunnen aanbieden, maar wellicht dat je daar als bezoeker van deze
weblog-voor-dertigers-die-nog-altijd-van-alternatieve-muziek-houden niet echt op zit te wachten.
Een cover dan maar, van een band die wél in het plaatje past. Hier is
Laibach, met
One Vision (
mp3).
Veel plezier morgen!
Hans [18:30]
[ dinsdag 27 april 2004 ]
Die hele pittige vraag uit de
Parool-muziekquiz van
vorige week was dus
Deep Purple.
*gaap*.
En wat mag het
deze week zijn?
Hans [18:15]
[ maandag 26 april 2004 ]
Wie regelmatig muziekbladen leest, komt ze steeds weer tegen: de stoplappen van de muziekjournalistiek.
Ook deze plaat zal zijn weg naar de liefhebber wel weten te vinden.
Deze band timmert al heel wat jaartjes aan de weg
De plaat was een zware bevalling
en natuurlijk
Kortom: de liefhebbers weten genoeg.
In het
forum van De Subjectivisten vond een paar maanden geleden een uitwisseling van dit soort - ik durf het bijna niet meer te bezigen - hemeltergend proza plaats. Zo herkenbaar!
Ik lag echt te gillen om het rijtje
podiumbeest. gitaarbeul. strot. puike popsongs. basbeul. enigmatische frontman. drumbeest.
Wie durft na het lezen Bruce Springsteen nog
The Boss te noemen? Of David Bowie een
muzikale kameleon?
Goed. Mij hoor je niet meer roepen dat het een
verplichte aanschaf betreft, die je
blind kunt kopen...
Hans [21:37]
[ donderdag 22 april 2004 ]
Zo nu en dan verschijnt er een cd, die je op de dag van release al wilt hebben. Over een paar weken is dat
zeker het geval, maar de release van deze week is
Kill Bill volume 2.
Na de welhaast legendarische
soundtracks van
Reservoir Dogs en
Pulp Fiction ben ik steeds weer reuze benieuwd wat
Quentin Tarantino nu weer uit de donkere krochten van de muziekgeschiedenis heeft opgediept.
Heb de cd gisteren aangeschaft, maar nog maar tweemaal kunnen beluisteren. Het enige wat ik kan melden is dat
Goodnight Moon van
Shivaree (
fragment) een broeierige meedeiner is, die niet had misstaan in
From Dusk Til Dawn.
Net zoals
David Bowie tijdens zijn slappe periode extatisch moet zijn geweest toen
Nirvana, dé wereldact van dat moment, zijn
Man Who Sold The World coverde, zal
Malcolm McLaren even flink door de huiskamer zijn gesprongen toen hem het nieuws bereikte dat Tarantino zijn
About Her (
fragment) wilde gebruiken.
Helaas voor onze harige vriend, maar de
George Baker Selection mag niet in de herhaling.
Johnny Cash wel; was zijn
Tennessee Stud (
fragment) al verwerkt in
Jackie Brown, hier zingt hij
A Satisfied Mind (
fragment).
Dat klinkt minder Oosters dan
Kill Bill volume 1 was. Ik heb Volume 2 (
trailer /
officiële site /
heftige Japanse site) nog niet gezien, dus ik mis de associaties met de filmbeelden, maar ik krijg er al wel spaghetti-western gevoelens bij.
Don't Let Me Be Misunderstood, van
Santa Esmeralda uit Volume 1, was daar een voorbode van, denk ik nu.
Mmmmm... spaghetti!
Hans [20:44]
[ maandag 19 april 2004 ]
Met alle publiciteit van de laatste weken zal het je niet verbazen dat ik weer vrij veel
Morrissey heb gedraaid. Hierdoor ben ik trouwens vooral
Why Don't You Find Out For Yourself van het album
Vauxhall and I op waarde gaan schatten.
Afgelopen zaterdag sloeg ik
Het Parool open om daarin
Rop Janze tegen te komen.
Deze Noord-Hollandse artiest blijkt de helft te zijn van de
Poëzie Jukebox, een paar jaar geleden mijn persoonlijke favoriet op Koninginnedag. Voor één euro declameerde deze jukebox, twee met sandwichborden behangen kerels, uit het hoofd mijn favoriete gedicht van
J.C. Bloem.
Zaterdag stond Janze in de krant met onderstaande foto. En die kwam me bekend voor... klik er maar eens op.
Hans [19:17]
[ donderdag 15 april 2004 ]
Jazeker, de voeten uit de muziekquiz van
Het Parool van
vorige week behoren inderdaad
George Michael toe.
Die staan voorop de overigens prachtige cd
Patience (
kijk & luister).
Maar wat is in 's hemelsnaam de oplossing van
deze week?
Hans [22:41]
[ woensdag 14 april 2004 ]
Helaas,
Waterstone's had de nieuwe
New Musical Express vanochtend nog niet binnen.
Niet getreurd: het interview met
Morrissey staat
hier.
Hans [20:21]
[ dinsdag 13 april 2004 ]
Nog een maandje wachten, dan zijn we de
quarry.
Tot die tijd worden we overspoeld met informatie over
Morrissey. Dat vind ik niet zo erg.
Hier is een
pdf van het originele persbericht. Daarbij de krenten uit de pap van het komende
publiciteitsoffensief:
De eerste editie van
You Are the Quarry bevat een bonus dvd;
Morrissey staat deze week op de cover van de
NME - met het eerste interview in 12 jaar na een heftige ruzie tussen het blad en de zanger;
Zijn inmiddels al wat oude kop staat dan op 19 mei opnieuw op de cover, vanwege het
uitverkochte concert in Manchester (mét voorprogramma
Franz Ferdinand);
Op 14 mei zit -ie in de show van
Jonathan Ross én in
Top of the Pops en op 21 mei speelt hij drie nieuwe nummers in
Later With Jools Holland.
Ik programmeer vast de tivo.
Oh, en verder stond er eerder deze week een interview in
The Guardian.
Die cover van deze week brengt me terug naar 1986 toen ik, scholier nog, elke dinsdag in de middagpauze naar de boekhandel racete om de nieuwe NME te kopen. Wellicht een bekend gevoel voor dertigers: het is alweer 18 jaar geleden dat onderstaande cover op me lag te wachten.
Was niet de eerste of laatste keer, maar wel de enige keer dat een verdere beschrijving overbodig was. Als je van
Wildeiaanse teksten houdt, moet je het interview uit dat blad maar eens lezen. Klik daarvoor op de foto.
Hans [20:44]
[ zondag 11 april 2004 ]
Het Parool is overgeschakeld op
tabloidformaat.
Om de mensen er snel aan te laten wennen kost -ie tijdelijk op zaterdag maar één euro, en is de
muziekquiz deze week extra gemakkelijk!
Hans [10:30]
[ zaterdag 10 april 2004 ]
Het moet voor een beginnende, succesvolle band een vreeemde gewaarwording zijn. Eerst moet je hemel en aarde bewegen om überhaupt op te kunnen treden, dan slaat de vlam in de pan en word je in alle hectiek van de ene kant van de wereld naar de andere gevlogen om je liedjes te spelen.
Zo werd
Franz Ferdinand onlangs uit het vliegtuig meteen doorgereden naar de studio's van radiostation
KCRW in
Santa Monica,
Californië.
Je kunt nu deze
hele sessie bekijken. Ze spelen natuurlijk de beste nummers van hun debuut-cd; da's denk ik vooral leuk als je over de band hebt gehoord en nu wel eens wat meer wilt weten. Oh, en er is ook een nieuwe single;
bekijk hier de video van
The Dark of the Matinee.
Hans [10:15]
[ woensdag 7 april 2004 ]
Ik vind het leuk hoor, een rijtje
Hitchcock-dvd's in de kast te hebben staan, maar om eerlijk te zijn bekijk ik ze niet zo heel vaak. En die
collector's edition van
Jackie Brown is ook prachtig mooi, maar staat voornamelijk stof te vangen.
Hoe anders is het gesteld met muziek-dvd's. Die verkopen als warme broodjes en worden in dit download-tijdperk gezien als de laatste stuiptrekking van de muziekindustrie zoals we die kennen.
En ja, ik vind het fantastisch om
Neil Finn een prachtige versie van
There Is A Light That Never Goes Out te
zien spelen, met componist
Johnny Marr van
The Smiths op gitaar.
Stukje horen?
Deze week is er een welhaast verplichte aanschaf, want
Prince's concertfilm
Sign "O" the Times uit 1987 is nu
uitgekomen op dvd. Volgens het
persbericht is Nederland zelfs het eerste land waar -ie is uitgebracht. Terecht, want het concert is tenslotte opgenomen in Rotterdam.
Het album
Sign "O" the Times is - samen met
Dirty Mind - de enige Prince-plaat die ik nog regelmatig uit de kast haal. Deze film bevat alleen maar nummers van dat dubbelalbum, waaronder een werkelijk fantastische versie van
Forever In My Life (
fragment).
Een geweldige film dus, maar tot mijn spijt valt de beeldkwaliteit erg tegen. Verder zijn de extra's beperkt tot de trailer en - soms erg grappige - ondertitels. Het is bepaald geen slechte aankoop, maar voor mijn gevoel had er meer ingezeten.
Op zoek naar wat achtergrondinformatie kom ik er een
complete discussie over tegen. Mocht je zelf een
aanschaf overwegen, moet je deze echt eerst even lezen.
En welke muziek-dvd's heb jij in de kast staan?
Hans [19:40]
Een paar jaar geleden kwam ineens alle goeie muziek uit
Frankrijk.
Air en
Daft Punk scoorden enorm.
De compacte pop van
Phoenix misstond niet in dit rijtje, maar brak nooit echt door.
Jammer eigenlijk, want een nummer als
If I ever feel better (
beluister) zou ik elke dag wel kunnen horen.
Sinds kort is er een nieuwe cd uit, en die kun je in zijn geheel beluisteren op
Radio Phoenix. Typisch
muziek terwijl u werkt.
Hans [08:41]
[ zondag 4 april 2004 ]
Wist je dat... (rubriek vol gegarandeerd nutteloze hitfeiten)
...
O Superman van
Laurie Anderson is gebaseerd op een aria? Om precies te zijn
O Souverain uit de opera
Le Cid van de Franse componist
Jules Massenet.
Jaa, dat lees je alleen hier.
Hans [21:51]
[ donderdag 1 april 2004 ]
Bedankt
Roel: het concert van
Belle & Sebastian staat inmiddels online bij
3voor12.
Om precies te zijn,
hier!
...en ook staan er concertrecensies bij
Unburst Bubbles en
Coert.
Hans [18:37]
Bij het tikken van een stukje over muziek komt het regelmatig voor dat ik zit te schipperen tussen de verschillende woorden om een lied te beschrijven. Het kan natuurlijk domweg een lied zijn, maar ook een nummer of zelfs een
track. In uitzonderlijke gevallen kom ik weg met "superhit".
Bij het stuk van vandaag hoef ik niet lang na te denken, want
Belle & Sebastian maken
liedjes.
De Schotse band
speelde vanavond in
Vredenburg.
Wie nog denkt dat Belle & Sebastian een
duo is, kan ik vertellen dat ik vanavond een paar gitaristen zag, een viool, een cello, een hoorn, achtergrondzangeressen, een dwarsfluit, bas en een paar keyboards. De band bestaat volgens mij uit meer leden dan
KC & the Sunshine Band!
Dear Catastrophe Waitress, de
onvolprezen laatste cd, werd praktisch helemaal gespeeld. Maar het publiek wilde ook oude liedjes horen en zo nam de band de tijd om een mooie dwarsdoorsnede uit de rest van het oeuvre te spelen.
En wat een verschil met
Kraftwerk afgelopen
maandag zeg! Waar de Duitsers minder dan tien woorden spraken, babbelden de bandleden honderduit met het publiek en met elkaar. Volgens mij is Belle & Sebastian een leuke band om lid van te zijn.
Ik ken eigenlijk alleen de nieuwe plaat vrij goed, maar wat me opviel was dat veel liedjes tijdloos zijn. Vele hadden ook uit de vroege jaren zeventig, of eerder nog, kunnen komen. Dat werd goed geïllustreerd door de gedurfde - en rammelende maar wie maalt erom - uitvoering van
Good Vibrations.
Het was gewoon een leuk feestje. Band en publiek hadden er zin in, niemand deed moeilijk, zelfs tijdens de meest rustige nummers kon je een speld horen vallen. Mooie liedjes van aardige mensen, voor aardige mensen.
Horen? Hier zijn
Asleep on a sunbeam (
realaudio) en
Wrapped up in books (
realaudio).
Of wil je nog even verder lezen? Er waren vanavond namelijk nog wat andere webloggers, sprak hij eufemistisch. Gaat u door naar
Merel Roze,
George,
Mijn Kop Thee,
Dubbel Mono,
Jnnk,
Nicole Blommers en er zijn er ongetwijfeld nog veel meer.
Hans [02:16]